Opruimen met Marie Kondo: De KonMari methode

Opruimen met Marie Kondo: De KonMari methode

Trends komen en gaan. De een wat vreemder dan de ander. Maar de nieuwe Netflix serie ‘Tidying up with Marie Kondo” heeft Nederland (en de rest van de wereld) hard geraakt. Hoewel de KonMari methode niks nieuws is, is dit toch de grote doorbraak geweest waardoor de naam van de aandoenlijke Japanse Marie Kondo tegenwoordig schaamteloos gebruikt wordt als een werkwoord: “Nee, dit weekend zit al vol, want dan ga ik het huis Marie Kondo-en”. Ja, ook ik heb mezelf al meerdere keren betrapt op het gebruiken van deze uitspraak.

Marie Kondo

Marie Kondo is een Japanse vrouw die al van jongs af aan een passie voor opruimen heeft en als kind altijd al bezig was met boeken sorteren en alles in huis organiseren (waarom kunnen we niet allemaal zo zijn?!). Ze vertelt dat ze vroeger voornamelijk bezig was met het zoeken naar dingen die ze weg kon gooien, totdat ze plotseling inzag dat ze zich juist moest focussen op het positieve: de spullen die het waard zijn om te bewaren. Ze gelooft dat alles in zekere zin een ‘ziel’ heeft en dat je spullen individueel vast moet pakken om te bepalen hoe je je voelt bij dit specifieke voorwerp. Wanneer iets je gelukkig maakt (dit noemt ze ‘spark joy’) bewaar je het en wanneer je niks voelt mag je het voorwerp bedanken en vervolgens weggooien of doneren.

In 2011 publiceerde Marie Kondo haar eerste boek in het Japans, wat later in tientallen talen werd uitgegeven. Daarna volgde nog drie andere boeken, allemaal gefocust op het opruimen en organiseren van je huis. Ze verscheen in verschillende TV programma’s en begin 2019 is haar Netflix serie ‘Tidying up with Marie Kondo’ live gegaan. Mede dankzij deze serie is ze nu wereldwijd zo bekend.

Marie Kondo’s best verkochte boeken (en ebooks) in het Nederlands:

Opruimen

Opruimen hoeft geen vervelende taak te zijn. Je doet het één keer goed (en omdat het dan allemaal nieuw is, is het niet eens een vervelende klus – eerder leerzaam!) en daarna is het een constant proces van bijhouden. Je zorgt eenmaal voor de basis en daarna wordt het een soort levensstijl. En zodra je de eerste stap gezet hebt is het zo makkelijk vol te houden! Ik ben zelf een geboren rommelmaker, maar sinds ik de KonMari methode in huis heb geïntroduceerd ben ik een obsessieve opruimer geworden. Obsessief met een knipoog natuurlijk. 😉

Het belangrijkste is om op één lijn te zitten met alle andere inwoners van jouw huis – je gezin of je kamergenootjes. Iedereen moet meehelpen om Marie Kondo’s briljante manier van opruimen en organiseren in stand te houden. Op die manier is het voor iedereen een kleine moeite. Zelfs de allerkleinsten kunnen aangeleerd worden dat ze hun spulletjes weer opbergen als ze ermee klaar zijn – jong geleerd is oud gedaan!

De 6 regels van opruimen volgens Marie Kondo

Om de beste resultaten te behalen heeft Marie Kondo een 6 regels van opruimen opgesteld. Deze basisregels worden op willekeurige volgorde benoemd. Het zijn geen stappen om te volgen, maar slechts een aantal dingen om in je hoofd te houden tijdens het opruimen en organiseren:

Regel 1 – Geef jezelf over aan het opruimen.

Regel 2 – Beeld je ideale levensstijl in.

Regel 3 – Focus eerst op weggooien of doneren.

Regel 4 – Ruim op per categorie, niet per locatie.

Regel 5 – Volg de juiste volgorde van opruimen.

Regel 6 – Vraag jezelf altijd of voorwerpen je gelukkig maken (‘spark joy’).

Basisregels van opruimen Marie Kondo

KonMari methode

Maar wat maakt de KonMari methode nou zo uniek en succesvol? Waarom is de manier van opruimen die Marie Kondo probeert te verspreiden zo veel functioneler en effectiever dan andere opruimmethodes? Ik denk zelf dat het een combinatie is van jezelf voor het blok zetten en een stukje psychologie.

De meeste opruimmethodes vertellen ons dat we het huis ruimte voor ruimte moeten aanpakken. Alles beetje bij beetje, stapje voor stapje. Heel voorzichtig dus. En makkelijk om halverwege op te geven omdat je niet alles in één keer aanpakt .

De KonMari methode adviseert juist om niet op ruimtes te focussen. Volgens regel 4 van de 6 basisregels van opruimen volgens Marie Kondo is het beter om op te ruimen per categorie. Beginnend bij kleding, vervolgens boeken, daarna papier en documenten, dan komt de brede categorie ‘komono’ (diversen) en als laatste de sentimentele voorwerpen. Het is belangrijk om alleen de spullen te bewaren die dicht bij het hart liggen en ons een fijn gevoel geven (‘spark joy!’). Spullen die dat niet doen laat je gaan, nadat je ze bedankt hebt.

Deze filosofie van opruimen wordt wereldwijd uitgevoerd. Niet alleen dankzij het feit dat het zo succesvol is, maar ook omdat het zorgt voor bewustwording. Je gooit alles wat je hebt op één grote stapel waardoor je wordt geconfronteerd met hoeveel eigendom je hebt. Door onze levensstijl vergeten we soms hoeveel geluk we hebben en hoe gezegend we zijn met rijkdom, in perspectief. Door het zien hoeveel je eigenlijk bezit wordt het tevens makkelijker om dingen los te laten. Het is een psychologisch proces wat resulteert in een fijn gevoel van bewustzijn, een georganiseerd gevoel in huis (wat op zijn beurt zorgt voor een net zo georganiseerd gevoel in het hoofd) en een minimalistische leefomgeving.

1. Kleding

De eerste categorie die aangepakt wordt volgens de KonMari methode is de hele inhoud van de kledingkast. Voor sommigen is dit een moeilijk onderdeel (ik steek hier mijn hand bij op) omdat kleren meer zijn dan alleen stukjes stof om je lichaam te bedekken. Voor sommigen is het een hobby – een deel van hun identiteit. Toch is het wel een zeer vatbare categorie en daarom een perfect punt om bij te beginnen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je onder in de la een shirt vind waarvan je niet eens wist dat je het had, of dat je een jurkje op een hanger hebt waar de kaartjes nog aanhangen? Kleding opruimen is daarom de eerste stap van Marie Kondo’s manier van opruimen en organiseren.

2. Boeken

Ik dacht dat dit een makkelijke categorie zou zijn voor mij, omdat we over het algemeen niet veel boeken hebben. Nou, als je ze allemaal bij elkaar zoekt en op een stapel legt dan wordt je geconfronteerd met het feit dat je toch een stuk meer boeken hebt dan je dacht. Leesboeken, informatieve boeken, oude school- en cursusboeken, salontafelboeken, tijdschriften, kookboeken en zelfs instructieboekjes van apparatuur. Ook in deze categorie zal de een het moeilijker hebben dan de ander. Sommige mensen zijn erg gehecht aan hun boeken en dromen van een eigen bibliotheek zoals die in Beauty and the Beast. Ook in zo’n geval moet je eerlijk tegen jezelf zijn en regel 6 van de basisregels van de KonMari methode opvolgen: wordt je gelukkig van dit specifieke boek? Dit hele proces van boeken opruimen geeft je een prettig gevoel aan de eindstreep.

3. Papier

Er slingeren zoveel papieren rond in huis: van onnozele dingen zoals boodschappenlijstjes en uitgescheurde notities tot zeer belangrijke documenten die niet kwijt mogen zoals post van de belasting of administratie. Dit is het moment om een aantal goede mappen en binders aan te schaffen want we gaan alles uitzoeken en sorteren. Wat weg kan gaat weg en wat bewaard moet blijven wordt georganiseerd per categorie en bewaard op de daarvoor bestemde plek. Zeker voor mensen die vanuit huis werken en verantwoordelijk zijn voor administratie en het bewaren van alle gegevens is papier opruimen een zeer belangrijk onderdeel.

4. Komono (diversen)

Komono is waarschijnlijk de grootste categorie en bestaat voor iedereen uit andere dingen. In het engels wordt deze categorie ‘miscellaneous’ genoemd. Vertaald naar het nederland is dat ‘diversen’. Het bestaat voornamelijk uit zaken zoals de keuken, badkamer, zolder, garage en berging. Hier vindt je keukengerei, badkamerartikelen, verzorgings- en makeupproducten, krutselspullen, verzamelopbjecten, DVD’s, spelletjes, schoonmaakproducten en allerlei andere diversen spullen. Komono organiseren is een uitgebreid onderdeel van de KonMari methode.

Handige opbergbakjes en -manden voor al jouw spullen:

5. Sentimenteel

Als laatste eindigen we bij de sentimentele categorie. Hierin behoren foto’s en fotoboeken, waardevolle spullen uit je jeugd, erfstukken, gewonnen bekers en medailles, kaarten, brieven, souvenirs en andere spullen die herinneringen naar boven brengen of sentimentele waarde hebben. Een lastig stuk om mee te eindigen, maar na al het opruimen wat hieraan vooraf ging kan je meer rust vinden in het loslaten van sentimentele voorwerpen. Daarom is dit ook de laatste stap van het proces, denk ik.

KonMari methode

Mijn ervaring

Ja hoor, mijn huis is helemaal Marie Kondo proef. Ik heb alles aangepakt volgens de KonMari methode. Begrijp me niet verkeerd: dit gebeurde niet van de ene op de andere dag. Ik begon met het kijken van een aantal afleveringen van de Netflix serie en ben daarna nog wat gaan lezen over dit onderwerp. Ik heb geïnvesteerd in een hoop bakjes, mandjes en andere opbergers en ben gewoon volgens de methode begonnen bij de kledingkast en ben vanuit daar verder gegaan. Als je jezelf er volledig aan overgeeft zal je in een aantal dagen tot weken het hele huis onder handen genomen hebben (rustdagen zijn natuurlijk erg belangrijk tussendoor!), dus plan een aantal weekenden of eventueel doordeweekse dagen in om het huis te Marie Kondo-en!

Volg vooral Marie’s advies op om alles op één hoop te gooien en vanuit daar verder te gaan. Deze hoop motiveert je om de categorie die dag helemaal af te maken (je kan immers niet je bed in met een berg kleren er bovenop). Werk elk weekend aan de volgende categorie en voor je het weet is het huis helemaal opgeruimd en georganiseerd! Zorg ervoor dat alle inwonenden weten hoe ze hun kleren moeten opvouwen en waar alles opgeborgen dien te worden, zodat iedereen meewerkt aan het opgeruimt houden van het huis.

Heb jij de KonMari methode al toegepast? Of staat de Netflix serie nog op je to-watch lijst?

Liefs,
Denise

Volg:
Denise
Denise

Ik ben Denise en ik ben een 20-something jaar oude meid die gedachten omzet in digitale woorden. Ik ben een rasechte huismus en vind het heerlijk om in huis bezig te zijn, milieubewust te leven en op de hoogte te blijven van de laatste woontrends.

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.